• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar

Dovenschap

De Nederlandse organisatie voor Doven

  • Nieuws
    • Agenda
  • Wie zijn we
    • Geschiedenis Dovenschap
    • Missie
    • Organisatie
    • Aangesloten organisaties
    • Partners
    • ANBI gegevens
  • Wat doen we
    • Informatievoorziening
    • Bondgenotencontact
    • Belangenbehartiging
    • Projecten
      • Samen Sterk
      • Grow2Work
      • Mijn baby is doof
      • Erfgoed en archief
      • Onderzoek leesprofielen
    • Jaarprijzen
    • Werelddovendag
  • Onze thema’s
    • Nederlandse Gebarentaal
    • VN Verdrag inzake de Rechten van Mensen met Beperkingen
    • Tolkvoorziening
  • Hulp en advies
    • Meldpunt ongelijke behandeling
    • Rechtshulploket
    • Veel gestelde vragen
    • Links
  • Steun ons
    • Lid worden
    • Donateur worden
    • Vrijwilliger worden
    • Een gift doen?
    • Sponsoring
  • Contact
    • Pers verzoeken
    • Scholieren en studenten
  • Communicatietips
Je bent hier: Home / Belangenbehartiging / Bereikbaarheid 112 voor doven en slechthorenden hersteld? Eerst testen, dan geloven!

Bereikbaarheid 112 voor doven en slechthorenden hersteld? Eerst testen, dan geloven!

Op 17 november jl. beantwoordde minister Van der Steur van Veiligheid en Justitie Kamervragen over de voortdurende onbereikbaarheid van 112 voor doven en slechthorenden. De minister geeft aan dat de ‘112-dienstverlening voor doven en slechthorenden na een software-upgrades hersteld is.’ Het Platform doven, slechthorenden en tos kan nog niet bevestigen dat 112 nu goed bereikbaar is. Eerst zullen testen moeten uitwijzen of de hardnekkige problemen echt tot het verleden behoren.

112 Eerst testen…

Volgens het Platform zullen nieuwe testen moeten uitwijzen of 112 nu eindelijk inderdaad goed, veilig en betrouwbaar bereikbaar is voor dove, zwaar slechthorende en spraakbeperkte personen. Daarvoor moeten twee series van testen worden georganiseerd. In een eerste testronde zal puur de technische werking worden getest. Als die testen goed zijn verlopen, volgt een tweede meer uitgebreide test. In de tweede test moeten eindgebruikers testen uitvoeren op een manier die het meeste lijkt op de dagelijkse praktijk.

Dat betekent dat bellers testoproepen kunnen plaatsen zonder dat de alarmcentrale vooraf weet wie er belt, via welk kanaal, met welk apparaat of welke software. Het Platform maakt net als in augustus jl. afspraken met het ministerie van Veiligheid en Justitie over het inzetten van onze achterban bij deze essentiële testen.

Het Platform doven, slechthorenden en tos vind het jammer dat het allemaal zo lang moet duren voordat dove, slechthorende en spraakbeperkte personen toegang krijgen tot het alarmnummer. De afgelopen jaren hebben verschillende ministers beweerd dat 112 goed bereikbaar zou zijn. Maar keer op keer bleken er problemen te zijn, die vooral van technische van aard zijn.

Gebruikerstesten wijzen uit: bereikbaarheid 112 niet goed

Aan het begin van deze zomer werd door het Ministerie van Veiligheid en Justitie beweerd dat 112 goed bereikbaar zou zijn. Gebruikerstesten spreken dit alleen tegen. Nu beweert een minister opnieuw dat dat ‘het behoudens de standaardfactoren die van invloed kunnen zijn op het slagen van een oproep, naar behoren werkt.’

Software-upgrades oplossing voor onbereikbaarheid 112?

Met alle problemen die de afgelopen jaren steeds opnieuw opduiken, stelt het Platform daarom als reactie: eerst testen, dan geloven. Zodra alle testen vlekkeloze resultaten geven, is het Platform pas gerustgesteld. Pas dan kan het Platform haar vertrouwen uitspreken in de oplossing die het ministerie van Veiligheid en Justitie samen met de Nationale Politie afgelopen jaar heeft neergezet. Het Platform heeft goede hoop dat door de software-upgrades van de systemen de technische problemen na jaren van onbereikbaarheid van 112 zijn opgelost. Maar eerst testen, dan geloven!

Tweet
PinIt

Primaire Sidebar

Aangesloten bij

Logo: Ieder(in)

Nieuwsbrief aanmelden

Lid / Donateur worden

Afbeelding: Button : Lid worden
Afbeelding: Button Donateur worden
Afbeelding: Klachttolk, die je je klacht kan indienen

Categorieën

  • Belangenbehartiging (53)
  • Bondgenotencontact (16)
  • Bondgenotencontacten (2)
  • Cultuur (7)
  • Grow2Work (4)
  • Hulpmiddelen (6)
  • In de media (9)
  • Informatievoorziening (3)
  • Internationaal (10)
  • Nederlandse Gebarentaal (9)
  • Nieuws (50)
  • onderwijs (8)
  • Onderzoek (4)
  • Overige (82)
  • Projecten (11)
  • Studie (6)
  • Toegankelijkheid (14)
  • Tolkvoorziening (36)
  • vacatures (10)
  • Verenigingszaken (5)
  • VN-verdrag (30)
  • Werk (11)
  • Zorg (6)

Copyright © 2021 · Genesis Framework · WordPress · Log in

MENU
  • Nieuws
    • Agenda
  • Wie zijn we
    • Geschiedenis Dovenschap
    • Missie
    • Organisatie
    • Aangesloten organisaties
    • Partners
    • ANBI gegevens
  • Wat doen we
    • Informatievoorziening
    • Bondgenotencontact
    • Belangenbehartiging
    • Projecten
      • Samen Sterk
      • Grow2Work
      • Mijn baby is doof
      • Erfgoed en archief
      • Onderzoek leesprofielen
    • Jaarprijzen
    • Werelddovendag
  • Onze thema’s
    • Nederlandse Gebarentaal
    • VN Verdrag inzake de Rechten van Mensen met Beperkingen
    • Tolkvoorziening
  • Hulp en advies
    • Meldpunt ongelijke behandeling
    • Rechtshulploket
    • Veel gestelde vragen
    • Links
  • Steun ons
    • Lid worden
    • Donateur worden
    • Vrijwilliger worden
    • Een gift doen?
    • Sponsoring
  • Contact
    • Pers verzoeken
    • Scholieren en studenten
  • Communicatietips